Kategoriat
Yleinen

Saatanan tunarit

Azazelin Tähti ja teosofian kritiikki

Depiction of the Papacy
Lucas Cranach The Elder, 1545

Hyvä Azazelin Tähden yhteisö

Hiljattain esitin avointa kritiikkiä (SunnuntaiSatanisti) Azazelin Tähden perusperiaatteita ja toimintamalleja kohtaan ja sain myöhemmin lukea harmistuneista reaktioistanne. Sallikaa minun siis nyt lyhyesti ojentaa oliivipuun oksaa rauhan merkkinä – jos kohta satanistina olenkin lähempänä sitä, joka kylvää lustetta. Ymmärrän turhautumisenne kritiikkiä kohdatessa ja väärinymmärrettynä tahona surun tunteenne on validi. Tarkoitukseni ei kuitenkaan ollut pahoittaa mieltänne, sillä uskon jokaisen yksilön ansaitsevan lähtökohtaisesti empatiaa, vaikka ideat ja symbolit saavatkin asianmukaista kritiikkiä. Kenties minun olisi pitänyt valita sanani tarkemmin ja muuttaa ulosantiani lempeämmäksi, jotta teillä ei olisi vallan mennyt naama mutruun ja mieli surkuun.

Tarkkaan ottaen koitin artikuloida seuraavaa: Azazelin Tähti on pseudointellektuellien ja kognitiivisesti rajoittuneiden okkulttisfilosofinen vertaistukiryhmä, joka tarjoaa jäsenilleen perättömiä metafyysisiä väitteitä psyykkisiksi apupyöriksi. Yhdessä te kädenlämpöiset mystikot keksitte yhä uusia keinoja vääntää itsenne solmuun ja omia suolistokasujaan tarpeeksi imeskeltyänne jaatte toisillenne oivalluksia astraalitason ihmeistä. Mielen metafyysisen kasvun nimissä mikä tahansa esoteerinen tai okkulttinen innoitus kelpuutetaan; chakroja kiillotetaan, karmaa kerätään ja kosmisen maailmansielun nisää imetään. Kaikki tämä käsitteiden ja kulttuurien mystiikka hämmennetään uus-uskonnoille tyypilliseen järjen ylittävään hengellisyyden sekasotkuun – ja lopulta kaiken takana onkin rakastava Nasaretilaissaatana välittämässä kaikkien uskontojen takaista suurta totuutta ja ihmiskunnan keskeistä harmoniaa. Täysin todellisesta maailmasta irtautuneina hyväilette rukousnauhojanne ja etsitte raamatusta salattuja viestejä hengenheimolaisianne ringissä runkaten.

Totuus on teille korkein hyve ja viisauttakin sanotta arvostavanne – mutta henkenne hedelmät ovat köykäisiä ja kättenne jälki surkeaa; ihmetellessänne sanojen piilomerkityksiä ja pohtiessanne pyhää geometriaa tai sielun alkemiaa oman napanne intensiivisellä tuijotuksella koko muu maailma oikeutetusti ohittaa kahluualtaan syvyisen salatieteenne olankohautuksella. Ennen kuin voitte osoittaa väitteidenne todenperäisyyden, joudutte istumaan lasten pöydässä kristalliparantajien, hopeaveden myyjien, parapsykologien, shamaanien, ufobongareiden ja muiden puoskareiden seurassa. Perättömillä uskomuksillanne ei ole sijaa aikuisten ihmisten keskustellessa tästä maailmasta – tästä ihmeellisestä, maallisesta, tutkittavasta ja hengettömästä maailmasta. Empiirinen tiede on kyennyt kaikkeen siihen, mistä suurimmatkin teosofiset meshuggah-profeettanne voivat vain uneksia: Ruokkimaan nälkäiset, vaatettamaan alastomat ja parantamaan sairaat. Tieteen avulla ihmiskunta on penetroinut taivaankaaren immenkalvon ja aloittanut ulkoavaruuden tutkimisen – ilman astrologien tähtikartastoja!

Heittäytykää siis rukouksienne ja magianne varaan, kieriskelkää nöyrinä henkisen orjuuden ikeen alla. Kehtaatte kutsua itseänne satanisteiksi, lampaat susien vaatteissa, mutta on selvää ettei meissä vaikuta sama henki. Minua riivaa tämän maailman ruhtinas – konkreettisten tekojen, empiirisen tieteen, rationalismin ja skeptisyyden Saatana. Valontuoja ja kirkas aamutähti, jonka valossa toimintanne ja filosofianne paljastuu impotentiksi sanahelinäksi on se uskon vihollinen, joka ajaa minua aina kohdistamaan kriittisen säilän sinne, missä järki jättää tilaa hengellisyydelle. Muinainen käärme tarjosi ihmiskunnalle tietoa ja kyvyn tulla jumalten kaltaisiksi, mutta te olette tyytyneet syömään soraa puun juurella, kuvitellen siitä piilojumalanpalvonnasta hurskaiksi tulevanne.

Voimme käydä dialogia maailman todellisuudesta heti, kun voitte osoittaa harhaisten väittämienne pitävän paikkansa – mutta aloittakaa ensin osoittamalla niiden olevan edes mahdollisia. Azazelin Tähden filosofiaan ja sen yhteisön aivoitusten äärelle eksynen, jos paikallinen liikennemerkkien kanssa riitelevä kylähullu jättää palaamatta viimeisimmältä liimanhaistelu-astraalimatkaltaan enkä häneltä saa enää uutisia metafyysisestä mielikuvitusmaailmastanne.

Hail Satan!

Kategoriat
Yleinen

Hand Satanizer

”Pilatuskin pesi kätensä – pese sinäkin!”

Lyhyesti
Hand Satanizer oli Perkeleen Temppelin ensimmäinen julkinen operaatio, jossa Suomen Satanistisen Seurakunnan jäsenet järjestivät humanitaarista yhteiskunnallista toimintaa. Pyrkimyksinämme oli auttaa pandemian hidastamisessa omalla panoksellamme, kyseenalaistaa julkisesti rukouksen auttava vaikutus ja tutustua julkisen toiminnan käytäntöihin. Kohtasimme ihmisiä julkisten liikennevälineiden läheisyydessä, jotta julkista liikennettä käyttävät ihmiset voisivat heti kaiteita ja nappeja koskettuaan desinfioida kätensä.

Hand Satanizer suoritettiin kolmena sessiona 15.5., 5.6. & 18.6. ja jäämme nyt odottamaan Covid-19 -pandemian mahdollista toista aaltoa. Vaikka Suomessa nykyinen koronatilanne vaikuttaisi olevan hallinnassa, saamme tuskin pitkään aikaan nauttia maailmasta ilman pandemiaa. Pidämme kuitenkin suihkepullot ja toimintamallin varastoituna ja aloitamme käsidesin jakamisen uudestaan, mikäli tilanne muuttuu.

Käytännön toteutus
Käsien desinfiointiaine siirrettiin aineelle sopiviin suihkepulloihin, jotta desinfiointiainetta voitiin jakaa turvallisen etäisyyden päästä, ilman fyysistä kontaktia ohikulkijoihin. Vapaaehtoisten omasta terveydestä huolehdittiin hengityssuojainten käytöllä ja jokaista ohjeistettiin ylläpitämään turvaväliä asiakkaisiin. Jokainen vapaaehtoinen kantoi mukanaan Perkeleen Temppelin vapaaehtoistunnusta ja sijoittautui kuulo- ja näköyhteyden päähän muista vapaaehtoisista – sekä turvakameroiden nähtäville.

Olimme sijoittaneet tiedotteet suomeksi ja englanniksi Perkeleen Temppelin facebook -sivuille, sekä toimintapaikkojemme läheisyyteen, jotta toiminnastamme kiinnostuneet ihmiset voisivat tyydyttää uteliaisuuttaan turvallisen etäisyyden päästä, eikä kulkuväylille muodostuisi ruuhkaa. Läsnäolostamme tiedotimme läheisten kauppakeskusten vartijoita ja HSL:n valvomoa – sekä läheisten markettien henkilökuntaa.

”Vapaaehtoiset tunnistat tästä symbolista.”

Vastaanotto
Useimmat ihmiset ilahtuivat julkeasta läsnäolostamme ja “Hail Satan, saisiko olla käsidesiä?” -huudahdukset kaikessa absurdiudessaan nostattivat kieron mielihyvän ja peittelemättömän hymyn monille kasvoille. Pyrimme tietoisesti kohtaamaan ohikulkijat positiivisella asenteella ja selviytymään ristiriitatilanteistakin kohteliaasti. Osa kiireettömistä ohikulkijoista pysäyhtyi lukemaan tiedotteemme ja saimme sekä kiitosta käsidesistä, että kehuja satanismin edustamisesta. Saimme myös nauttia muutamista kristillisistä soraäänistä, kun ohikulkijoiden virrasta päätään nostanut hurskas näki asiakseen ilmoittaa mielensä pahoittuneen. Koronatilanteesta johtuen emme olleet kuitenkaan paikalla osallistuaksemme väittelyyn tai haastaaksemme riitaa. Pahastuneita tahoja rohkaistiin ottamaan yhteyttä Perkeleen Temppelin sähköpostiin tai Facebook -sivuille.

”Kiitos palautteestasi.”

Opittua
Operaatio Hand Satanizer saavutti sille asetetut tavoitteet; Ryhdyimme konkreettiseen työhön niin pandemian kuin taikauskoisuudenkin torjumisessa. Häpeilemätön läsnäolomme otettiin pääosin positiivisesti vastaan ja saimme käytännön kokemusta saatanallisesta vapaaehtoistyöstä.

Kaikkeen emme kuitenkaan osanneet varautua ja tulevaisuudessa muutamme hieman varustustamme. Perkeleen Temppelin kalustoon kuuluu jatkossa ensiapupakkaus, jossa haavojen sidonta- ja puhdistustarpeiden lisäksi löytyy kätevä silmähuuhde. Emme voi pidättäytyä optimistisessa luulossa kanssaeläjiemme hyväntahtoisuudesta, kun itse asetamme totuttuja normeja kyseenalaisiksi. Pyrkimyksemme vapaaehtoistyössä ei koskaan tule olemaan väkivallan nostattaminen, mutta meidän tulee tiedostaa sen ainainen mahdollisuus.

Kristillisen rakkauden kohteena
Operaation viimeisenä päivänä jouduimme kohtaamaan poikkeuksellisen agitoituneen ohikulkijan, jonka uhkaava käytös kohdistui ensisijaisesti vapaaehtoisiin. Tämä henkilö oli nähnyt tiedotteemme ja lukenut sitä riittävästi pahastuakseen läsnäolostamme. Risti kohotettuna ja kovaan ääneen sättien tämä henkilö antoi meille suullista palautetta voimakkain sanakääntein. Suuttumuksensa tilassa hän repi ja talloi tiedotteitamme seiniltä, sylki niiden päälle ja toistuvasti lähestyi vapaaehtoistyöntekijöitämme uhkaavasti käyttäytyen. Lopulta hän päätyi kyräilemään meitä viereiselle alueelle noin viiden muun ihmisen seurassa, silmäilemään peittämättömän vihan vallassa suuntaamme.

Jouduimme tuolloin arvioimaan oman turvallisuutemme ja periaatteidemme painoarvoa. Mahdollinen väkivaltatilanne ei ollut tavoitteemme, emmekä satanisteina kaipaa marttyytiyden kiiltävää kruunua. Alueen järjestyksenvartijat tiesivät läsnäolostamme, mutta tilanteen eskaloituessa saisimme odottaa heidän mahdollista väliintuloaan epämääräisen ajan. Keskustelimme vapaaehtoisten kanssa tilanteesta ja pohdimme vaihtoehtoja tilanteen selvittämiseksi.

”Sinä päivänä Helvetissä on kylmä ja pirut jakavat jäätelöä, kun me pötkimme pakoon kiukuttelevaa kristittyä!”

Saatana on voimakkaita tunteita herättävä hahmo ja me satanistit silkalla olemassaolollamme herätämme vihaa ja pelkoa. Ennakkoluulojen vallitessa me tulemme aina saamaan osaksemme karvasta sappea – ja tämä jumalaisen vihan malja on ylitsevuotavainen. Näemme kuitenkin rationalismin ja humanismin edistämisen tärkeäksi työksi, emmekä anna helpolla periksi näistä periaatteista. Miten voisimmekaan pitää itseämme arvossa, jos ensimmäisen vastaväitteen kuullessamme pötkisimme pakoon?

Lopuksi
Perkeleen Temppelin vapaaehtoistyöntekijät ovat -nimensä veroisesti- vapaaehtoisia. Työskentelyymme liittyy aina konkreettisia riskejä, jotka jokaisen työhön osallistuvan tulee tiedostaa. Itsensä ja oman elämänsä turvaaminen on jokaisen ihmisen perusoikeus, eikä millään taholla ole oikeutta vaatia yksilöä vaarantamaan henkeään tai terveyttään. Moni satanisti on kuitenkin joutunut taistelemaan oikeuksiensa ja olemassaolonsa puolesta jo niin pitkään, että jo pelkästä uhittelevuudestaan ja jääräpäisyydestään vain inspiroituu tällaisista soraäänistä.

Operaatio Hand Satanizer jatkui yksittäisestä uhkatilanteesta huolimatta – ja kenties sen virvoittamana. Perkeleen Temppeli soittaa jatkossakin rationalismin ja humanismin saatanallisia säkeitä, eikä tämä musta vuohi piilottele sarviaan lampaiden edessä.

Hail Satan!

Satan and his legions hurling defiance toward the vault of heaven
– James Barry, 1792-1795
Kategoriat
Yleinen

Hand Satanizer

For the english translation scroll down.

Oheinen tiedote julkaistiin operaatio Hand Satanizerin yhteydessä.

Vapaaehtoiset työntekijät tunnistat tästä symbolista.

Tänään, DD.MM.2020 kello 17:00 alkaen, Perkeleen Temppelin organisoimat vapaaehtoiset mahdollistavat käsien desinfioinnin <Paikassa>. Vapaaehtoiset voi tunnistaa oheisesta tunnuksesta.
Perkeleen Temppeli on Suomen Satanistinen Seurakunta. Me toimimme yhteiskunnallisesti aktiivisessa roolissa, keskittyen todelliseen
maailmaan ja konkreettisiin tekoihin. Covid-19 pandemia vaikuttaa negatiivisesti meistä jokaisen elämänlaatuun ja me osaltamme haluamme auttaa pandemian torjumisessa. Hyvä käsihygienia on yksi avaintekijä tartuntariskin vähentämisessä ja siksi me olemme aktivoituneet työhön.

Mikään määrä rukouksia, paastoa tai pyhää henkeä ei estä ihmistä sairastumasta eikä pysäytä tartuntoja. Empiirinen tiede ja humanistiset arvot ovat parhaat työkalumme inhimillisen hyvinvoinnin saavuttamiseksi – yksikin lääkäri, hoitaja ja tutkija saavuttaa työllään enemmän, kuin kokonaiset uskontokunnat rukouksineen ja rituaaleineen. Taikauskoinen vakaumus saattaa suoda yksilölle mielenrauhaa, mutta todellisen maailman
ongelmakohtien ratkaisuun vaaditaan konkreettisia tekoja. Ihmeiden aika on ohi; jumalat ovat kuolleita tai impotentteja ja vain ihminen voi lieventää
inhimillistä kärsimystä.

Vapaaehtoistoiminnassa pidämme huolta turvaväleistä ja vältämme seurustelua. Emme ole levittämässä ilosanomaa, rekrytoimassa jäseniä, haastamassa riitaa tai väittelemässä filosofiasta – olemme paikalla ainoastaan jakamassa desinfiointiainetta. Vastaamme kuitenkin mielellämme palautteeseen ja kysymyksiin internetissä. Parhaiten meihin saat yhteyden osoitteessa facebook.com/perkeleentemppeli

Hail Satan!

Volunteers can be identified by this symbol

This information was given during the project Hand Satanizer.

Today DD.MM.2020 at TT:TT volunteers organized by Temple of Perkele are providing hand sanitizing at <Place>. The volunteers can be identified
by the enclosed symbol.

Temple of Perkele is a Satanist Congregation of Finland. We practice active citizenship and focus on the real world and concrete actions. Covid-19 pandemic affects every one of our quality of life in a negative way and we want to help by doing our part to counter the pandemic. Good hand hygiene is one of the key elements in reducing the contagion risk and for this reason we have begun our activity.

No amount of prayers, fasting or Holy Ghost is going to prevent one from getting sick nor do they stop the virus from spreading. Empiric science and humanistic values are our best tools for achieving human wellbeing. Any single doctor, nurse or scientist achieves more with their work than entire religious groups with their prayers and rituals. While superstitious belief might bring one comfort the problems of the real world need concrete actions to fix. The age of miracles is over and gods are either dead or impotent – only humans can alleviate human suffering.

We uphold social distancing in our volunteer work and thus refrain from socialising. We are not spreading a gospel or recruiting members, nor are we picking a fight or debating philosophy; We are present only to give disinfectant. We reply to feedback and answer to the questions online. The best way to contact us is through our facebook page, facebook.com/perkeleentemppeli

Hail Satan!

Kategoriat
Yleinen

Uskon viholliset

Destruction of Sodom and Gomorrah by earthquake, 1493 - Stock Image -  C045/5465 - Science Photo Library
Lot leaving Sodom, Woodcut from the Nuremberg Chronicle
Hartmann Schedel, 1493

Keskitymme todelliseen, konkreettiseen, lihalliseen ja tutkittavaan maailmaan.
– Perkeleen Temppelin neljäs perusperiaate

Satanismi toimii antiteettisenä vertailukohtana totutuille normeille. Me pyrimme kyseenalaistamaan status quota ja muuttamaan maailmaa paremmaksi; edistämään kriittistä ja rationaalista ajattelua, humanistisia arvoja sekä yksilön vapautta. Saatana, uskon vihollinen, on meille kapinan symboli vastustaessamme muinaisjäänteistä uskonnollista ajattelua ja raivatessamme tietä moderniin tulevaisuuteen. Me poltamme hornan liekeillä sillat pimeään keskiaikaan ja seuraamme Aamutähden loistoa kohti valoisampaa huomista.

Uskonnollinen vakaumus saattaa suoda yksilölle mielenrauhaa ja valaa toivoa tulevasta, mutta jokainen uskomus tulee asettaa arvioitavaksi ja kritisoitavaksi. Mikäli yksilöllä ei ole uskomuksilleen järkiperäisiä perusteita, hän elää harhaluulossa ja altistaa itsensä muillekin perättömille väitteille. Ihminen, joka voi elätellä uskoa henkilökohtaiseen messiaaseen, joka hyvän haltiattaren tavoin vastaa rukouksiin, on altis uskomaan mitä tahansa muuta taivaallisen auktoriteetin nimissä saarnattua. Voltairea mukaillen, ihmiset jotka saadaan uskomaan absurdiin väitteeseen, saadaan myös tekemään julmuuksia.

Vaaliaksemme rationaalista lähestymistä elämään, pyrimme uskomaan mahdollisimman montaa tosiasiaa – ja olemaan uskomatta mahdollisimman montaa perätöntä väitettä. Kriittisesti ja skeptisesti väittämiin suhtautuva henkilö suojaa itseään niiltä lukemattomilta käärmeöljykauppiailta, hopeaveden myyjiltä, nigerialaisilta prinsseiltä, tuhoisilta kulteilta, valtauskontojen vedätyksiltä ja populistipoliikkojen valheilta, jotka päivittäin vaanivat meitä ja kukkaroitamme. Kyetäkseen toimimaan maailmassa tehokkaasti on ihmisen teroitettava mielensä paitsi suorien huijausten torjumiseen, myös omien asenteidensa, ennakkoluulojensa ja pinttyneiden uskomusten tarkasteluun. Me kritisoimme ja kyseenalaistamme kaiken ympäriltämme, mutta asetamme myös itsemme saman kriittisen särmän käsittelyyn. Sytyttäkää surkeiden aatosten rovio, viskatkaa meidät tuleen ja katsokaa tarttuvatko liekit meihin – jos viisautemme osoittautuu hulluudeksi ja katoamme tuhkan tavoin, on kohtalomme ansaittu. Mutta jos tuo tulinen pätsi ei meistä kuonaa nälkäänsä löydä ja yhä seisomme sarvemme uhmakkaasti nostettuna, voivat kaikki nähdä kapinamme kukoistavan loistossaan.

Abrahamilaiset uskonnot, joista Suomessa luterilaisuus on meille lähin ja islam enenemässä määrin ajankohtainen, ovat keskeisiltä opinkappaleiltaan meille satanisteille hirvitys. Klassisen teismin Jumalan väitetään olevan kaikkitietävä, kaikkivoipa ja täydellisen hyvä, ajan ja avaruuden ulkopuolelta operoiva maailman luoja, joka myös aktiivisesti vaikuttaa maailmassa vielä tänäkin päivänä. Suomessa eläessämme olemme kristillisen kulttuurihegemonian täydellisesti ympäröiminä usein täysin sokaistuneita omille kultuuritaustaisesta äidinmaidosta imemillemme asenteille, jotka saattavat ujuttaa myrkkyä mielemme tiedostomattomiin sopukoihin. Luterilaisuutta pidetään tärkeänä osana kulttuuri-identiteettiä, kirkollisveroa maksetaan mukisematta, lapset lähetetään konfirmaatioleireille ja kirkkohäiden perään haaveillaan – mutta miksi?

Satanismi on ateistinen uskonto, emmekä me usko jumalten (tai Saatanan metafyysisenä pahuuden personifikaationa) olemassaoloon. Väitetyn abrahamilaisen jumalan olemassaolo on nykytiedon valossa täysin absurdi väite, eikä hänen olemassaoloaan voida millään keinoilla todistaa. Pyhät tekstit; toora, raamattu ja koraani ovat kaikki täynnä tarunhohtoisia myyttejä, joilla parhaassakaan tapauksessa on vain kerronnallista viihdearvoa – ja pahimmassa tapauksessa niillä voidaan ja on oikeutettu kaikki julmimmat hirmuteot; holokaustista orjuuteen ja terrori-iskuihin. Jumala on kuollut, mutta hänen löyhkäävästä ruumiistaan nousee vielä myrkyllistä lemua – ja siksi satanistit jatkavat työtään teismin kitkemisessä

Mikäli Jahve, Jehova, Allah tai muu klassisen teismin kaikkivaltias luojajumala olisi olemassa ja hän meille ilmaantuisi selkeästi havaittavana ja empiirisesti tutkittavana, poistaen kertakaikkisesti epäilyksemme hänen olemassaolostaan – emme silti uhraisi hetkeäkään polvillamme häntä palvoen! Tuo jumala, Yaldabaoh, on kenelle tahansa moraaliselle ihmiselle rappiollinen iljetys; mustasukkainen, murhanhimoinen, diktatuurinen despootti, veriuhreista ja savuavasta rasvasta kiihottuva sadisti, joka vailla empatiaa vaatii jatkuvaa palvontaa, sokeaa uskoa ja täyttä omistautuneisuutta kuin pahin sosiopaattinen narsisti! Jumalan ilmestyessä ihmisen ainoa moraalisesti oikeutettu valinta olisi liittoutua Paholaisen kanssa ikuiseen kapinaan ja kaikin keinoin käydä sotaan Taivasta vastaan.

Mikäli klassisen teismin Jumala olisi olemassa, mutta hän piiloutuu mysteerin ja selittämättömyyden esiripun taakse kuin Ihmemaan Velho, ei hän olisi oikeutettu vaatimaan meiltä sokeaa uskoa selkeästi uskomattomiin väitteisiin. Tämä on kuitenkin se Jumala, jota teologisesti orientoituneet apologit meille markkinoivat; kuurupiilon mestaria, näkymätöntä, mykkää ja impotenttia maailman ruhtinasta, jonka tiet ovat tuntemattomat ja jonka armo pitää löytää armottomasta maailmasta. Ihmeiden aika ei ole ohi, mutta yhtäkään ihmettä ei voida näyttää tapahtuneen. Jumalan teot tapahtuvat sattumuksen todennäköisyyksillä ja jälkikäteistulkinnalla kaikista positiivisista asioista kiitetään Jumalaa; epäonnen iskiessä Jumalan armo on edelleen mukana, mutta ymmärryksemme ulottumattomissa. Herra antoi, ja Herra otti; kiitetty olkoon Herran nimi! (Job 1:21)

Lapsi voi vaalia uskoaan joulupukkiin aikuisten kiusaantuneina kyseenalaistaessa kasvattajien kompetenssia toimia vanhemmuuden tehtävissä, mutta me emme ole lapsia. Lukeaksemme kuin Piru raamattua, voimme muistaa Paavalin sanat; “Kun minä olin lapsi, niin minä puhuin kuin lapsi, minulla oli lapsen mieli, ja minä ajattelin kuin lapsi; kun tulin mieheksi, hylkäsin minä sen, mikä lapsen on” (1.Kor 13:11). Aikuisten ei tulisi turvautua mielikuvitusolentoihin selvitäkseen arkipäiväisistä haasteista, hakea turvaa rukouksesta tai vedota taivaiden tahtoon tehdessään moraalisia arvioita. Taikauskoisuus on kaiken pilkan ansainnut, mutta perättömät uskomukset ovat myös vaarallisia ja uskonnolliset yhteisöt jättävät jälkeensä loppuun käytettyjä ihmisraunioita. Joukossa tyhmyys tiivistyy, sanotaan, mutta hengellisissä seuroissa se suorastaan hallitsee.

Jehovan Todistajien uskonnon harjoittamiseen kuuluu vahvasti kuppikuntaistuminen ja eriytyminen yhteiskunnasta. Uskontokunnan ulkopuolelta ei hankita ystäviä tai romantiikkaa, vaan koko elämä rakennetaan oman uskon ja uskonnollisen yhteisön varaan. Varoituksilla ja uhkauksilla Todistajien jäsenet pidetään erossa kriittisistä lähteistä, kiusallisista kysymyksistä ja vaarallisista ajatuksista. Opiskelu nähdään hengellisenä vaarana ja uhkana uskolle, jonka takia koulutustaso Jehovan Todistajien parissa on surkean alhainen. Demokratian kulmakivi, äänioikeus, jää käyttämättä, sillä tämän maailman ruhtinas on Saatana ja vain taivaallisella kuningaskunnalla on merkitystä. Seurakunnan sisäiset ongelmatilanteet hoidetaan kuntoon virallisia oikeustahoja vaivaamatta ja kiusalliset perheväkivalta- ja pedofiliatapaukset hiljennetään tehokkaalla ryhmäkurilla, jottei Jehovan ja hänen organisaationsa maine likaantuisi. Syntinen elämä, kuten lihallinen nautiskelu, vääränlainen seksuaalinen suuntaus tai sanoiksi muodostettu epäilys uskonnon keskeisistä dogmeista johtavat ankariin puhutteluihin ja yhteisöstä erottamisiin. Jopa yksilön oma henki on toissijainen uskonnon dogmatiikalle ja verensiirrosta kieltäytyminen kuolemankin uhalla on suotava vaihtoehto sielun tahriintumiselle.

Jumalan kuuluisin puhemies ja kansainvälisen seksuaalirikollisuutta vaalivan organisaation johtaja Paavi Franciscus on rukoillut Jumalaa lopettamaan Covid-19 pandemian ennalta-arvattavin tuloksin. Protestanttisten suuntien puhdasoppiset löytävät aiheesta tietenkin suurta huvittavuutta, mutta edes karismaattinen televangelisti Kenneth Copeland ei parhaista puhalteluistaan huolimatta saanut nuhdeltua viruksen demonista henkivaltaa väistymään. Yksikään henkiparantaja, guru, profeetta tai uudestisyntynyt uskonsoturi ei ole onnistunut selättämään tautia, mutta pandemian riepotellessa ihmiskuntaa yhä useampi hakeutuu uskontojen ääreen. On paradoksaalista huomata ihmisten hakevan turvaa taikauskosta, kun empiirinen tiede on tehokkain työkalumme pandemian torjumisessa.

On selvää, ettei Jumalaa ole olemassa eikä uskoa voida oikeuttaa. Olisi kuitenkin virheellistä hylätä teologiset kysymykset omaan arvoonsa, sillä vaikka uskonnon asema tilastollisesti yhteiskunnassa heikkenee, uskomuksemme ohjaavat aina tekojamme. Maailmanlaajuinen koronapandemia on paljastanut entistä selkeämmin hyväuskoisuuden haitat ihmisten edelleen kokoontuessa yhdessä kirkkoihin ja moskeijoihin, suojautuen rukouksin, paastolla ja pyhällä hengellä. Internet täyttyy rokotevastustajien salaliittoteorioista, jotka ennustavat Uuden Maailmanjärjestyksen tuloa ja maalaavat apokalyptisiä uhkakuvia. Uskomus- ja vaihtoehtohoidot vastaavat ihmisten pelkoihin ja hopeavesi, yrtit ja vitamiinit käyvät kaupaksi Yhdysvaltain presidentin tweettaillessa hydroxychloroquinesta, valkaisuaineesta ja käsidesirokotteista. Meidän tulee jatkuvasti harjoittaa medialukutaitoamme, kriittistä ajatteluamme ja lähdekritiikkiä ristiriitaisessa informaatiotulvassa – usko Jumalaan on vain yksi monista rikkaruohoista, joiden kitkemiseksi työskentelemme. Abrahamilainen Jumala on kuitenkin yksi merkittävimmistä älyllisistä aivokasvaimista, joka hoitamattomana avaa portit mille tahansa muulle haitalliselle ja perusteettomalle uskomukselle.

Yliluonnollisiin tai tuonpuoleisiin persooniin; jumaliin, henkiin tai aaveisiin uskova ihminen ei kuitenkaan koskaan ole ihmisenä Perkeleen Temppelin vihollinen. Ulotamme empatiamme uskomusten uhreihin, sillä tiedämme omakohtaisesti olevamme erehtyväisiä ja parhaista pyrkimyksistämme huolimatta ajaudumme jokainen virhepäätelmiin joissain elämän monista aspekteista. Perusteettomat uskomukset ansaitsevat monenkirjavan kritiikin ja pilkan, mutta niitä kantava ihminen pyritään kohtaamaan inhimillisesti. Juutalaiset, kristityt, muslimit, Jehovan todistajat ja mormonit ovat kenties käsityksissään todellisuudesta väärässä, mutta vakaumus tai kulttuuritausta eivät koskaan oikeuta rasismia tai syrjintää. Jokaisella ihmisellä on vapaus muodostaa uskomuksia maailmasta ja diskurssin kautta saatamme koetella näiden uskomusten oikeellisuutta. Perkeleen Temppeli voi toimia yhteistyössä myös niiden tahojen kanssa, joiden uskonnolliset vakaumukset eivät vastaa omiamme, mutta joiden tavoitteet nähdään kelvollisiksi. Mikäli kristitty jakaa ruoka-apua köyhille, osallistumme me resurssiemme sallimissa määrissä tähän työhön ja etsimme ratkaisuja sellaisen yhteiskunnan rakentamiseen, jossa köyhyyden torjuminen ei lepää vapaaehtoisjärjestöjen harteilla. 

Satanismi on kuitenkin aina provosoivaa ja pelkällä olemassaolollaan loukkaa herkimpiä tunteita. Pyrkimyksemme ei olekaan toimia neutraaleina kukkaislähettiläinä, vaan kritiikin ja kyseinalaistamisen agentteina, tunteiden ja ajatusten herättäjänä, epäkohtien osoittajana ja yksilön henkilökohtaisen voimaantumisen keinona. Ateistisena ja antiteettisenä uskontona satanismilla ei ole uskontunnustusta tai dogmeja listattavaksi. Saatanallisen kapinan nimissä voimme kuitenkin pahennusta herättäen ravistaa yltämme uskonnoista meihin tarttuneet hengellisyyden punkit ja kertakaikkisesti tehdä tiettäväksi suhteemme taikauskon dogmeihin. Pesen itseni puhtaaksi väkisinkasteen saastasta ja julistan kilvan kirkonkellojen soinnin kanssa Luopion Julistuksen!

Minä kiellän pyhän kolmiyhteisen Jumalan;
Isän, pojan ja pyhän hengen,
Sekä jumalanäidin neitsyt Marian,
Taivaalliset enkeljoukot,
Etenkin oman suojelusenkelini!

Kiellän kristuksen kärsimykset
Ristiinnaulitsemisen,
 Ylösnousemuksen,
Ja taivaisiin astumisen.


Kiellän apostolien teot,
Pyhän evankeliumin,
Kaikki profeetat,
Kirkon pyhät traditiot,
Marttyyrien esimerkit,
Raamatun pyhät kirjoitukset,
Sekä kaikki pyhät sakramentit.

Pilkkaan pyhää henkeä,
Kieltäydyn kaikista esirukouksista,
Kaikista Jumalan armolahjoista,
ikuisesta elämästä,
Syntien anteeksiannosta,
Ja ruumiin ylösnousemuksesta.

Minä olen satanisti;
Laittomuuden ihminen ja kadotuksen lapsi,
Turmion iljetys ja hävityksen kauhistus,
Minussa vaikuttaa uhittelevuuden Perkele,
Ja suonissani virtaa kapinoinnin henki!

Minä en palvo ketään, 
Kuljen omia polkujani,
elän oman lakini mukaan,
Olen vapaa uskon ikeestä
ja palvonnan kahleista!
Hail Satan!

Kategoriat
Yleinen

Vapauden henki

Gargantua
Gustave Doré, 1873

Yksilö on vapaa elämään tahtonsa mukaista elämää. Hänellä on täysi kehollinen itsemääräämisoikeus ja vastuu omista teoistaan.
– Perkeleen Temppelin ensimmäinen perusperiaate

François Rabelais kirjoitti 1500 luvulla Gargantuan ja Pantagruelin seikkailut, joiden satiirinen sisältö nauratti rahvasta ja kauhistutti hurskaita skatologisella huumorikerronnallaan. Kirjasarjan ensimmäisessä osassa jättiläinen Gargantua rakentaa Theleman Luostarin, jonka asukkaat saavat elää säännöistä vapaata elämää. Luostarin ainoaksi säännöksi kirjattiin; Tee mitä tahdot. Luostarin asukkaat, nunnat ja munkit, elivät yhdessä ja saivat jopa astua avioon keskenään. Kukaan ei herättänyt nukkuvaa, eikä ruokailua tai juomista rajoitettu – he saivat seurata mielihalujaan vapaasti.

Rabelais oli itse elänyt fransiskaanimunkkina ja saanut kokea luostarielämän tarkkaan rajatun rutiinin, sääntöjen ja kieltojen runsauden, sekä arjen monotonian. Jätettyään luostarielämän taakseen hän uskoi ihmisen himoitsevan juuri sitä, mitä tältä kielletään – kuten Eedenin myytti ihmisen luonnosta opetti. Mikäli ihmiseltä ei mitään kielletäisi, ei tämä jäisi mitään kaipaamaankaan ja voisi elää onnellisena ja luontaisen ylevyytensa ansiosta hyviä tekoja tehden. Renesanssin ajan idealistina Rabelais saattoi uskoa humanististen ihanteiden ihmiseen ja Theleman Luostari oli hänen näkemyksensä täydellisestä yhteisöstä.

1700-luvun puoliväliin tultaessa englantilaiset ja irlantilaiset elostelijat ihastuivat ikihyviksi Theleman Luostarin toimintaperiaatteeseen ja perustivat ajan hengen mukaisesti herrasmieskerhoja yhteiskunnan kermalle. Näissä kerhoissa, joiden nimeksi vakiintui Hellfire Club, kokoontuivat paitsi tarkkaan valikoidut miehet, myös muista kerhoista poiketen naiset. Toisin kuin Rabelaisin utopiassaan uumoili, Hellfire Clubin jäsenet keskittyivät vapaudessaan täysin lihallisiin nautintoihin, hedonistisiin pitoihin, viiniin ja seksiin – unohtamatta sosiaalisten tabujen rikkomista ja uskonnon rienaamista. Englantilaisen Sir Francis Dashwoodin Hellfire Clubin virallinen motto oli “Fais ce que tu voudras” – Tee mitä tahdot. Hellfire Clubin suljettujen ovien takaisista bakkanaaleista on säilynyt hyvin vähän luotettavaa tietoa, mutta aikalaiset kriitikot tuomitsivat heidät milloin anarkisteiksi, milloin ateisteiksi, toisinaan jopa satanisteiksi.

Ranskan vallankumouksen motto, “vapaus, veljeys ja tasa-arvo”, kaikui halki Euroopan ja 1800-luvulle tultaessa romantiikan ajan älymystö löysi innoittajakseen ja esikuvakseen myyttisen vallankumouksen epäpyhimyksen; Lucifer Valonkantajan. Vapauden patriarkkana tämä Kirkas Aamutähti symboloi ikuista kapinaa despoottista monarkiaa vastaan. Saatanaa ei enää kuvattu vääräsäärisenä epäsikiönä, vaan kauniina ihmiskunnan rakastajana, tieteen ja taiteen mahdollistajana, sekä yksilön vapauksien puolesta taistelijana. Suuret romantiikan mestarit, kuten William Blake, Percy Bysshe Shelley ja Lord Byron olivat varhaisia satanistisia idealisteja, joiden ajattomat ajatukset, tunteen palo ja terävä kritiikki loivat pohjaa tuleville ihmisoikeus- ja tasa-arvoliikkeille. Vapauden henki kirkasti kasvonsa ihmiskunnan puoleen ja dogmaattisen autoritäärisyyden pimeys pakeni sen tieltä.

Vuonna 1904 mystikko Aleister Crowley kirjoitti näkyteoksen Liber AL vel Legisin, eli Lain Kirjan (The Book of the Law) toimimaan uuden uskonnollisfilosofisen järjestelmänsä perustana. Tälle uudelle uskonnolle Crowley antoi nimen Thelema – ja sen keskeinen laki: Tee mitä tahdot. Liber Oz, tiivistelmä Theleman keskeisistä vapauksista, on jo itsessään häpeilemätön sylkäisy kymmenelle käskylle, kääntäen kristinuskon kiellot ja käskyt häpeilemättömiksi vapauksiksi. Aleister Crowley herätti aikalaisissaan pelkoa ja inhoa ja hänet nimitettiinkin Maailman Pahimmaksi Mieheksi. Huomiosta mieltyneenä Crowley ei suinkaan paennut pahamaineisuuttaan, vaan kutsui myös itse itseeän Suureksi Pedoksi 666:si. Crowley eli kuten saarnasi ja antautui täysin filosofialleen, tutkien ja harjoittaen magiaa, estotonta seksiä ja vielä estottomampaa seksimagiaa. Aleister Crowleyn kuoltua vuonna 1947 kristikunta sai hetkeksi huokaista helpotuksesta, kunnes näyttämölle pian asteli uusi saatanallinen profeetta.

Saatanan Kirkon (Church of Satan) perustaja Anton Szandor LaVey tutustui Theleman lakiin, mutta sai maistaa pettymyksen karvasta kalkkia vierailtuaan Ordo Templi Orientisissa Crowleyn hengenperillisten luona. Thelemikot olivat LaVeyn makuun turhan keskittyneitä itäiseen mystiikkaan ja hengellisyyteen. Lisäksi thelemikot olivat kertakaikkisesti liian kilttejä! LaVey kaipasi satanismilleen Hellfire Clubien karnaaliutta ja rienaavuutta, sekä aimo annoksen julmuutta erottuakseen aikansa hippiliikkeistä ja nousevasta kristillisestä konservatiivisuudesta. Modernin satanismin ensimmäinen aalto alkoi ottaa muotoaan.

LaVey löysi lopulta itselleen sopivan innoittajan; Ragnar Redbeardin (mahd. Arthur Desmond), vuonna 1896 julkaiseman kirjan Voiman Filosofia (Might is Right or the Survival of the Fittest). Redbeard kuvasi luonnon amoralistisena taistelukenttänä, jossa vain raa’alla voimalla oli merkitystä – “Luonnollinen laki on kynttä ja hammasta – kaikki muu on erhettä!” Käsitykset universaaleista ihmisoikeuksista, tasa-arvosta ja moraalisesta hyveellisyydestä asetettiin sosiaalisen darwinismin tulilinjalle. Koska vain voimalla oli luonnossa merkitystä, tulisi ihmisenkin hylätä kaikki harhakuvat hyveellisyydestä ja antautua viidakon laeille. Fyysisesti heikomman naisen asema olisi täysin miehen armoilla, orjuutetut kansat saisivat pysyä orjina ja vain kaikkein häijyimmät, julmimmat ja kyvykkäimmät saisivat periä maan – kunnes saapuisi jälleen joku vahvempi joka voimallaan ryöstäisi kruunun itselleen. Tässä ikiaikaisessa sodan ja hurmeen kiertokulussa ihmiskunnasta kehittyisi sotureiden ja sankareiden jumalrotu, heikomman aineksen karsiutessa geenialtaasta likakaivoon.

LaVey ihastui Ragnar Redbeardin kirjan sanomaan jopa siinä määrin että suoraan plagioi siitä suuria osia omaan kirjaansa, Saatanalliseen Raamattun (The Satanic Bible). Voiman Filosofian sanoma vahvimman oikeudesta vakiintui Saatanan Kirkon kantavaksi  ideologiaksi. Vaikka Saatanan Kirkko ei avoimesti kannatakaan orjuutta tai etnistä puhdistusta, ei yhteiskunnan heikoimmassa asemassa oleville myöskään tarjota apua tai empatiaa. LaVeyn satanismi on häpeilemättömän elitististä ja tämän koulukunnan satanisti erottaa itsensä keskinkertaisten massojen yläpuolelle, nähden itsessään vähintään muilta puuttuvan potentiaalin erinomaisuuteen.

Modernin satanismin toinen aalto, jota Perkeleen Temppeli edustaa, syntyi yhdysvalloissa vuoden 2010 tienoilla, kun joukko satanisteja erkaantui LaVeyn elitistisestä ja yhteiskunnasta eristäytyvästä filosofiasta. Saatanallinen Temppeli (The Satanic Temple) perustettiin vuonna 2013 ja nyt satanistit kävivät työhön satiirin, karnevalismin ja huumorin työkaluin kyseenalaistaessaan totuttuja normeja, yhteiskunnallisia epäkohtia ja valtauskontojen harjoittamaa teennäisyyttä. Saatanallisen Temppelin jäsenet puhuvat satanismista “taikauskosta vapaana uskontona”  ja sen keskeisiä arvoja ovat pragmaattinen skeptisyys, rationaalinen vastavuoroisuus, kehollinen autonomia ja uteliaisuus – Saatanaan suhtaudutaan kirjallisuuden hahmona ja ikuisen kapinallisen symbolina taistelussa mielivaltaista auktoriteettia ja sosiaalisia normeja vastaan. Dokumentti Hail Satan? on kierolla tavalla viihdyttävä katsaus toisen aallon satanistien yhteiskunta-aktivismiin ja toimintaa ohjaavaan ideologiaan.

Yksilön vapaus on myös yksi Perkeleen Temppelin keskeisistä  arvoista ja sitä me puolustamme. Ihminen on vapaa elämään tahtonsa mukaista elämää. Ihminen voi pukeutua, syödä ja juoda, ilmaista itseään, rakastaa ja tehdä sellaista työtä jota tahtoo. Individualismia korostavassa nyky-yhteiskunnassa edellytykset etsiä omat mieltymyksensä ja antautua oman polkunsa kulkemiseen ovat paremmat kuin koskaan aikaisemmin historiassa. Yhteiskunnan muut jäsenet saattavat kyllä pyrkiä rajoittamaan yksilön itseilmaisua ja elämänvalintoja nuristen paheksumalla, jopa avointa vihamielisyyttä osoittaen, mutta satanistille autenttisena itsenään elämisen tuoma mielihyvä voi hyvin olla arvokkaampaa kuin muiden ihmisten sosiaalinen hyväksyntä. 

Hänellä on täysi kehollinen itsemääräämisoikeus ja vastuu omista teoistaan. Ihmisellä on täysi vapaus koristautua ja muokata kehoaan haluamallaan tavalla, sekä syödä, juoda ja humaltua mielensä mukaan. Totaalisen vapauden unelmoiminen, oli kyse sitten vahvimman laista tai anarkistisesta utopiasta, ei kuitenkaan ole pragmaattista meille, jotka elämme osana modernia yhteiskuntaa. Voidaksemme nauttia yhteiskunnan mukavuuksista, joudumme sietämään joitain rajoitteita täydestä vapaudestamme; esivalta kun ei turhaan kanna miekkaa. Henkilö, joka räikeästi rikkoo maan lakia, huomaa pian menettävänsä kaiken vapautensa, ainoastaan houkka kävelee ruuhkaisella valtatiellä, vaikka vapaus hänellä tähän onkin.

Feministiliikkeet, sateenkaarikansa ja ihmisoikeusjärjestöt ovat kylväneet monia niistä kehollisen autonomian siemenistä, joiden hedelmiä me tänä päivänä nautimme ja vaalimme. Työ ihmisoikeuksien puolustamisessa ei kuitenkaan ole loppunut, se vaatii jatkuvaa taistelua. Yhteiskunnallisia lakeja ja normeja tulee jatkuvasti kyseenalaistaa ja haastaa parhaan mahdollisen yhteiskunnan mahdollistamiseksi. Huumepolitiikkaa tulee muuttaa vanhentuneesta rankaisukeskeisestä ajojahdista Tanskan mallin mukaiseksi, joka tarjoaa hoitoa sitä tarvitseville. Lasten ympärileikkauksista on luovuttava haitallisena kulttuurijäämänä, joka loukkaa lapsen kehollista autonomiaa. Eutanasiasta on tehtävä laillista ja kuolinapua on tarjottava niille ihmisille, jotka haluavat lopettaa elämänsä omilla ehdoillaan. Transhoitoihin sisällytetty pakkosterilaatio on lopetettava epäinhimillisenä yksilön kehollista autonomiaa loukkaavana ja hoidollisesti tarpeettomana erheenä.

Monet oikean käden polun uskonnoista tarjoavat hurskaille turvaa sääntöjen runsaudella. Ne jakavat valmiita vastauksia, joita yksilön ei tarvitse itsenäisesti arvioida, tabuja, joita yksilö ei saa rikkoa. Sinulle halutaan kertoa kuinka pukeutua, kuinka käyttäytyä, mitä ajatella ja mitä tehdä; mitä saat syödä, milloin saat nukkua ja kuinka saat rakastaa. Satanismi on kaukana näistä autoritäärisyyden pilaamista ja dogmatiikan raiskaamista kulteista, jotka pyrkivät pelon ja häpeän asein alistamaan harjoittajansa tottelevaisuuteen. 

Maailmassa, jossa abrahamilainen jumala edustaa sokeaa uskoa, auktoriteetille alistumista, kuuliaisuutta normeille ja tekopyhää hengellisyyttä, valitsemme me Paholaisen esikuvaksemme ja puremme hampaamme jokaisen kielletyn hedelmän lihaan. Runollisesti ilmaistuna kantamme voidaan ilmaista seuraavasti: Siinä missä julma Jehova vaatii sinua kumartamaan, Saatana kehottaa sinua seisomaan uhmakkaasti. Saatanaa palvoo se, joka ei palvo mitään. Saatanaa seuraa se, joka kulkee omia polkujaan. Me olemme laittomuuden ihmisiä, kadotuksen lapsia ja antikristuksia, Hävityksen Kauhistuksia ja Turmion Iljetyksiä; meissä vaikuttaa uhittelevuuden Perkele ja suonissamme virtaa kapinoinnin henki!

Terve Saatana!

Kategoriat
Yleinen

Kirjeitä Paholaisen Valtakunnasta

Modernin satanismin historia on karnevalismin, karnaaliuden, rationalismin, individualismin ja humanismin ristiriitainen noidankattila. Okkultistin ja irstailijan Aleister Crowleyn elämään jäänyt huudahdus “Tee mitä tahdot on koko laki!” kaikuu edelleen satanistisen elämänkatsomuksen keskiössä. Myöhemmin Anton Szandor LaVey tarttui tähän thelemiittien lakiin ja vuonna 1966 perusti Saatanan Kirkon (Church of Satan), järkyttäen silkalla häpeilemättömällä olemassaolollaan koko kristillistä maailmaa. Nämä kaksi pirullista profeettaa sytyttivät modernin satanismin arovalkean jonka hehkussa ensimmäisen sukupolven satanistit paistattelivat, nauttien yleisestä pahennuksesta, uhittelevasta provosoinnista ja vaihtoehtoisen elämäntapansa autenttisista hedelmistä.

Ensimmäisen sukupolven modernit satanistit saivat taistella silkasta olemassaolostaan kylmän sodan jälkeisessä, alati konservatiivikristiytyvässä maailmassa. Saatanapaniikki (Satanic Panic) alkoi jo 1970 -luvun Yhdysvalloissa, jatkui -80 ja -90 luvuilla ja jonka jälkijäristyksiä saimme Suomessakin tuntea 2000 luvun alussa. Yhdysvaltojen mediasirkus pyöri musiikin ja roolipelien kauhistelussa, mutta Ruotsista ja Norjasta kantautuivat jo black metallin blastbeat palavien kirkkojen savuavista raunioista. Internet raivasi tietä antikristukselle ja viimeistään syyskuun 11. päivän terrori-iskut olivat jo selkeä merkki Tuomiopäivän välittömästä alkamisesta. Jolla on korvat se kuulkoon!

Maailma ei ole kuitenkaan loppunut. Saatanapaniikki on vaihtunut ilmastonmuutosahdistukseen ja pelonlietsontapopulismiin, vaihtoehtofaktoihin ja uskomushoitoihin. Uuden vuosituhannen koittaessa myös satanismin tuli löytää asemansa muuttuvassa maailmassa. Toisen aallon satanismin voidaan nähdä alkaneen kun Saatanallinen Temppeli (The Satanic Temple) irtautui Saatanan Kirkosta vuonna 2013 ja ravisteli harteiltaan viimeisetkin metafyysiset väittämät ja vanhentuneet käsitykset.

Toisen aallon satanismi on yhteiskunnallisesti ja sosiaalisesti aktiivista. Sen keskeisiin ihanteisiin kuuluvat edelleen yksilön vapaus elää tahtonsa mukaista elämää ja mahdollisuutta siihen pyritään jatkuvasti vahvistamaan yhteiskunnallisessa vuoropuhelussa. Konservatiivisten tahojen taistellessa aborttia vastaan, puolustavat satanistit naisen oikeutta keholliseen autonomiaan. Seksuaali- ja sukupuolivähemmistöt joutuvat puolustamaan ihmisoikeuksiaan kristittyjen palavilta nuolilta, mutta saavat turvaa satanistien nahkasiipien alla. Uskonnon ja valtion välisen muurin rakoillessa satanistit virnistävät ja nostattavat panoksia omilla uskonnollisilla monumenteillaan.

Perkeleen Temppeli edustaa toisen aallon satanismia ja palvelee Suomen satanistisena seurakuntana. Me haluamme elää sellaisessa yhteiskunnassa, jossa yksilöillä on mahdollisimman suuri vapaus elää tahtonsa mukaista elämää ja jossa poliittinen päätöksenteko perustellaan rationaalisesti. Me puutumme niihin yhteiskunnallisiin ongelmiin, joissa taikauskoisuuden, pinttyneiden tapojen ja dogmien varjot vielä ailahtelevat.

Se vanha kyykäärme, jota Perkeleeksi ja Saatanaksi kutsutaan on totisesti tämän kaamoksen keskellä elävän kansan rakas ystävä. Terve Saatana!

02.02.2020
Henri Hiljander

Perkeleen Temppeli