Kategoriat
Yleinen

Uskonvapaudesta levittää koronaa

Pahaenteinen musta kirjekuori sinetöitiin ja lähetettiin Opetus- ja kulttuuriministeriöön viikolla 47.

Tiede- ja kulttuuriministeri Annika Saarikolle.

Perkeleen Temppelin julkinen vastine kokoontumisrajoitusten ja uskonnollisten yhteisöjen julkisen uskonnonharjoittamisen yhteensovittamisesta.

Kokoontumisrajoituksia ja lainsäädäntöä pohdittaessa tulee meidän esittää kiusallinen kysymys: Mille ihmisryhmälle antaisimme erityisen yhteiskunnallisen aseman ja vapauden tietoisesti levittää tauteja, vaarantaa ihmishenkiä ja heikentää koko yhteiskuntaa ja kaikkia sen jäseniä? Ainoa oikea vastaus tähän kysymykseen voi olla vain ”emme kenellekään!” Älkäämme siis suoko uskonnollisille yhteisöille erivapauksia koronarajoitustenkaan suhteen. Lain on oltava tasavertainen kaikkia kohtaan, eikä pidättäytyminen suurista tapahtumista pandemian aikana voi koskea vain osaa väestöstä. Yhteiskunnan kaikkien jäsenten terveyden ja hyvinvoinnin vuoksi on kaikkien sen jäsenten pelattava samoilla säännöillä.

Lähestyessänne uskonnollisten yhteisöjä koronarajoitusten ja uskonnonvapauslain yhteenasovittamisen käytännöistä pääsitte keskustelemaan pääosin abrahamilaisten uskontojen edustajien kanssa. Suomen uskonnollisten yhteisöjen kirjo on kuitenkin moninaisempi kuin kristinuskon eri lahkojen ja oppisuuntien määrä. Monikulttuurinen Suomi pitää sisällään myös joukon marginaaliuskontoja, rekisteröimättömiä uskontokuntia ja sitoutumattomia uskonnon harjoittajia, eikä uskonnottomia ateisteja tai vapaa-ajattelijoita voida sulkea tämän keskustelun ulkopuolelle. Me Perkeleen Temppelin satanistit olemme joukko suomalaisia vasemman käden polun kulkijoita, Suomen Satanistisen Seurakunnan jäseniä ja modernin, sekulaarin satanismin edustajia. Otammekin teihin nyt itse yhteyttä tällä kirjeellä osallistuaksemme tähän yhteiskunnalliseen ja kaikkia koskettavaan vuoropuheluun, jotta välttäisimme koronarajoituskeskustelun vääristymisen vain valtauskontojen ja valtion väliseksi ekslusiiviseksi vuoropuheluksi.

Perkeleen Temppelin keskeisiin arvoihin kuuluvat humanismi, rationalismi ja yksilönvapaus. Uskomme elävämme osana todellista, konkreettisessa ja fyysistä maailmaa ja otamme aktiivisesti osaa yhteiskunnalliseen vuoropuheluun. Vaikka monet meistä ovat eri vähemmistöjen edustajia ja viihdymme marginaalisessa osassamme yhteiskunnan rajamailla, emme ole paenneet metsäin peittoon erakkoina elämään. Olemme osa monikulttuurista Suomea, jonka vähemmistöuskontojen parissa on tilaa myös meille taikauskosta vapaille humanisteille.

Vuonna 2020 Suomeen iskenyt koronapandemia on vaikuttanut myös meihin ja rajoittanut niin uskontomme harjoittamista kuin yhteisöllistä sosiaalista seuraelämäämmekin. Oppilaitosten ja työpaikkojen siirtyessä suosimaan etätyöskentelyä sekä kulttuurikeskusten ja ravintoloiden sulkeutuessa myös uskonnolliset yhteisöt ovat joutuneet uusien haasteiden eteen. Ihminen on kuitenkin nokkela ja sopeutuva eläin – myös me olemme oppineet tähän etäpalavereiden, sähköpostien ja muiden digitaalisten alustojen uuteen arkeen. Ne uskonnolliset rituaalit, joita emme ole voineet internetin kautta harjoittaa, on toteutettu turvasuosituksia ja kokoontumisrajoituksia noudattaen, vähemmällä osallistujamäärällä, ja sosiaalista etäisyyttä ylläpitäen. Yksilöt ovat voineet tänäkin aikana yhä harjoittaa omia, yksityisiä riittejään.

Laki ei voi kohdella kansalaisia eriarvoisesti uskonnollisen vakaumuksen tai sen puutteen mukaan. Uskonnollinen vakaumus ei vapauta yksilöä veroja maksamasta, eikä suorittamasta asevelvollisuutta. Henkilökohtaisesta vakaumuksesta riippumatta on ihmisen noudatettava liikennesääntöjä, eikä hartainkaan vakaumus pyhien tekstien tulkintaan oikeuta lähisuhdeväkivaltaa. Rituaalisesti puhdasta halal-lihaa tuotetaan eläinsuojelulain ehdoilla, eikä rastafareilla ole laillista erivapautta kannabiksen uskonnolliseen käyttöön. Alati monikulttuuristuvassa Suomessa saamme jatkuvasti pohtia lain ja käytännön soveltamista myös eri uskontojen ja elämänkatsomusten välillä. Lakia voidaan muuttaa ja päivittää, mutta sen on oltava kaikille sama ja edistettävä inhimillistä hyvinvointia.

Vaikka monet uskonnolliset yhteisöt ovat reagoineet koronapandemiaan muuttamalla käytäntöjään, ovat salaliittoteoriat ja tiedevastaisuus aina löytäneet tukevan jalansijan uskonnollisten yksilöiden parista. Uskonnon ja vakaumuksen nimissä vastustetaan viranomaisten ja asiantuntijoiden ohjeita jatkuvasti – jopa hurskaalla ylenkatseella. Joukkoaltistumisia virukselle on tapahtunut niin Venäjällä, kuin Euroopassakin ortodoksimessuissa, jossa sakramenttia jaettiin yhteisestä astiasta – Ilarion Alfeyevin, Venäjän ortodoksisen kirkon piispan julistettua, ettei mikään virus tai tauti voi levitä pyhitetystä sakramenttiastiasta. Sama virus pääsi leviämään myös Yhdysvaltojen evankelisissa jumalanpalveluksissa, vaikka Pyhän Hengen yliluonnollista suojaa rukoiltiin ja julistettiin. Yhdysvaltain presidentin Donald Trumpin hengelliset evankeliset neuvonantajat Paula White ja Kenneth Copeland ovat toistuvasti julistaneet koronaviruksen voimattomaksi rukouksen mahdin edessä ja omalta osaltaan vuoroin julistaneet tartuntataudin hengellisen demonin kukistetuksi ja karkoitetuksi, sekä kehottaneet kristittyjä kaikkialla ottamaan nämä uutiset uskossa vastaan – Muuntaen keskustelun koronarajoituksista ja maskisuosituksista hengelliseksi sorroksi ja poliittiseksi ajojahdiksi. Suomessa pahin joukkoaltistuminen tapahtui Jyväskylässä herätyskristillisessä Association du Ministére de Jèsus-Christ pour la Dèliverance des Nations -uskonnollisen yhteisön yli sadan ihmisen jumalanpalvelukseen verrattavassa yksityistilaisuudessa, jonka seurauksena tapahtumasta levinnyt virus altisti yli 700 ihmistä.

Uskonnollisten yhteisöjen taikauskoiset käsitykset tuonpuoleisen pyhän tarjoamasta suojasta ovat vain tarpeettomasti altistaneet yhteisön jäseniä tartuntataudille – eikä helposti tarttuva tauti jää vain näiden yhteisöjen keskuuteen, se kannetaan läheisten, työyhteisöjen, koulujen ja naapurustojen pariin. Koska koronavirus leviää yhtä helposti niin messusta kuin discostakin, on molempia kohdeltava samoilla rajoitteilla. Uskonnollisen yhteisön jäseniä ei voida asettaa eriarvoiseen yhteiskunnalliseen asemaan – etenkään silloin, kun tätä asemaa voidaan käyttää yleisen turvallisuuden vaarantamiseen.

Mikäli lakiin jätetään proverbiaalisia reikiä, on vain ajan kysymys, milloin joku hyväkäs keksii siitä porsaalla läpi ratsastaa. Me hedonistiset satanistit haluamme uskontomme harjoittamiseksi syödä, juoda ja huorata itsemme hautaan asti, mutta koronarajoitukset rajoittavat uskontomme orgiastisimpia jumalanpalvelukseen verrattavia harjoitteita. Emme kuitenkaan kiirehdi ennenaikaiseen kuolemaan vaarantamalla omaa ja läheistemme elämää ja terveyttä tappavan taudin riehuessa yhteiskunnassamme. Vaikka uskonnon harjoittaminen voi olla yksilölle merkityksellistä, on tilapäinen pidättyväisyys ja sen tuoma epämukavuus suotavampaa, kuin kivuliaan ja tappavan taudin levittäminen. Joudumme yksilöinä ja yhteisönä valitsemaan pienemmän pahan tilapäisessä eristyneisyydessä ja rajatuissa tapaamisissa, sillä pahempi vaihtoehto lisäisi tarpeettomasti inhimillistä kärsimystä ja kuolemaa.

Koronavirus ei ole viimeinen ihmiskunnan vitsaus. Tiedämme uusien tautien syntyvän ja leviävän myös tulevaisuudessa. Lain on voitava ennakoida myös tulevia haasteita ja siksi meidän tulee valmistaa käytäntömme rationalismin ja humanismin kestävällä perustalle – ei uskonnon hengelliselle hiekkapohjalle, joka sateiden iskiessä sortuu. Ideaalitilanteessa me emme tarvitsisi yhteiskunnallisia kokoontumisrajoituksia, mutta vuosi 2020 on selvästi osoittanut tämän epäluoman maailman olevan kaikkea muuta kuin ihanteellinen. Konkreettiset ongelmat vaativat konkreettisia tekoja ja pandemiaa vastaan käydessä kokoontumisrajoitukset ovat merkittävän tehokas keino hidastaa taudin leviämistä.

Korkea-arvoisalle tiede- ja kulttuuriministerille Annika Saarikolle, Suomen valtion demokraattisesti valitulle uppiniskaisen kansan edustajalle ja Keskustapuolueen puheenjohtajalle, — Kiitollisena ansiokkaasta työstä tervehtien ja lisäohjeita aikamme ruttoa koskevan valtakunnallisen lainsäädännön kirjaamiseksi sanellut Tämän Maailman Ruhtinas, Kirkas Aamutähti ja Ensimmäinen Langenneiden Joukosta, Ha-Shatan Elohim, Lucifer Valonkantaja, jota myös Saatanaksi ja Perkeleeksi kutsutaan.

Kirjannut taivaan kirkkaudesta arvoltaan alennettu Helvetin rienahenki, Hornan ylin syntien kirjanpitäjä & kirjureiden suojelusdemoni, Titivillus. Kirjeen lähettänyt yhteyshenkilönne sieluttomuuden asioissa Henri Hiljander, Perkeleen Temppelin Harhaanjohtaja ja Toverinne Lankeemuksessa.

Hail Satan!

Espoossa, 18.11.2020

Satan going forth from the presence of the Lord, from Illustrations of The Book of Job
William Blake, 1825

Tekijä Vulgarion

Harhaanjohtaja yrityksessä Perkeleen Temppeli

Yksi vastaus aiheeseen “Uskonvapaudesta levittää koronaa”

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s